چای سبز و دیابت

 مطالعات نشان می دهد نوشیدن چای سبز و قهوه به کاهش خطر ابتلا به دیابت از طریق کاهش مقاومت به انسولین کمک می کند، اما نتایج همه ی مطالعات دراین زمینه یکسان نیست. محققین ژاپنی به مقایسه ی میزان مقاومت به انسولین در افرادی که به مقدار زیاد چای سبز و قهوه مصرف می کنند با افرادی که مقادیر بسیار کمی از این دو نوشیدنی می نوشند پرداختند. هدف این تحقیق بررسی تأثیر این نوشیدنیها بر افزایش حساسیت به انسولین بود.

نتایج این تحقیق در ماه نوامبر سال 2013 در مجله ی Metabolism منتشر گردید. این نتایج نشان داد که مصرف قهوه سبب کاهش مقاومت به انسولین می شود اما با کمال تعجب در این تحقیقات مشخص گردید که نوشیدن چای سبز با افزایش مقاومت به انسولین همراه است. اما آنها تاکید کردند برای اطمینان از تأثیر چای سبز بر مقاومت به انسولین باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

با کمال تعجب در ماه نوامبر 2013 مقاله ای درمجله ی Nutrition and  Diet منتشر شد که به بررسی هفت تحقیق در زمینه ی تأثیر چای سبز بر حساسیت به انسولین پرداخته بود (مقالاتی که تا سال 2011 منتشر شده بودند). در این هفت تحقیق مجموعاً 510 شرکت کننده حضورداشتند. نتایج نشان می داد که حساسیت به انسولین در افرادی که ازچای سبز یا عصاره ی آن استفاده می کردند نسبت به افرادی که از نوشیدنی پلاسبو (گروه کنترل) استفاده می کردند، تفاوتی نکرده بود. در این تحقیق مقدار قند خون ناشتا، تحمل گلوکز، درصد هموگلوبین A1Cو خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در هر گروه مشابه بود و نوشیدن چای سبز در معیارهای فوق الذکرتغییری ایجاد نکرده بود اما باز هم محققین تاکید کردند برای بیان نتیجه گیری نهایی نیاز به تحقیقات بیشتری درباره ی تأثیر چای سبز بر دیابت نوع 2 دارند.

از سوی دیگر در تحقیقی که در مجله ی Clinical Nutrition (آگوست 2013) منتشر شده بود دانشمندان به بررسی 17 تحقیق در زمینه ی مصرف چای سبز یا عصاره ی آن پرداختند. در این 17 تحقیق مجموعاً 1133 شرکت کننده حضور داشتند و نتایج نشان می داد که :

·        میزان قندخون ناشتا با مصرف چای سبز یا عصاره ی آن کاهش یافته است.

·        در صد هموگلوبین A1Cکاهش یافته است.

·        غلظت انسولین نیز کاهش یافته است (که نشاندهنده ی افزایش حساسیت به انسولین و نیاز کمتر به انسولین است).

بر اساس این نتایج نویسندگان نتیجه گیری کردند که این نوع بخصوص از چای سبز دارای تأثیرات مثبتی بر مقدار قندخون وکنترل قند خون است.

تحقیقات در زمینه ی قهوه و دیابت نوع 2 بسیار دلگرم کننده بود. تحقیقات بیشتر در زمینه ی چای سبز به ما نشان خواهد داد که آیا مصرف چای سبز در جلوگیری و درمان دیابت نوع 2 موثر است تا آنزمان نوشیدن مقدار متوسطی از این نوشیدنی ایده ی خوبی است .

دیابت  نوع 2 مشکلی است که باید با آن زندگی کرد و با تغییرات ساده در برنامه ی روتین روزانه وتغییر شیوه ی زندگی احتمالاً می توان از قلب، کلیه ها، چشم و دست و پا در برابر عوارض این بیماری محافظت کرد.

منبع:diabetes-living.com

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا